Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

19/01/2019

Moet ik met mijn oldtimer naar de keuring?

Autokeuring verplicht voor oldtimers vanaf 20 mei 2018.

Sinds 20 mei 2018 moeten oldtimers (voorzien van de O-kentekenplaat)  in Vlaanderen verplicht naar de periodieke (jaarlijkse) autokeuring. Deze periodieke keuring is vanaf 20.05.2018 verplicht voor voertuigen die meer dan 25 jaar in gebruik zijn én die ingeschreven zijn onder een O-kentekenplaat of een gepersonaliseerde kentekenplaat met een O-vignet.

Het gaat dus om de volgende voertuigen met een O-kentekenplaat:

  • Voertuigen bestemd voor het vervoer van passagiers 
    • Dit zijn de gewone personenwagens type sedan, coupé, stationwagen, cabrio, etc.
  • Voertuigen bestemd voor het vervoer van goederen
    • Dit zijn de vrachtvoertuigen: vrachtwagen, bestelwagen, etc.
  • De aanhangwagens
Om de hoeveel jaar moet ik met mijn oldtimer naar de keuring?

Om de hoeveel jaar men naar de keuring moet gaan hangt af van de leeftijd van het voertuig. De algemene regel is: hoe ouder het voertuig, hoe minder vaak men naar de keuring moet gaan. Concreet betekent dit het volgende:

  • Voertuigen vanaf 25 jaar en jonger dan 30 jaar:
    • De normale periodiciteit van het voertuig. Indien het een personenwagen is, zal dit jaarlijks zijn;
  • Voertuigen vanaf 30 jaar tot en met 50 jaar:
    • Een 1e keer vóór de inverkeerstelling en nadien iedere 2 jaar;
  • Voertuigen vanaf 51 jaar:
    • Een 1e keer vóór de inverkeerstelling en nadien iedere 5 jaar.

Voor de “nieuwe” voertuigen die vanaf 20 mei 2018 worden ingeschreven of heringeschreven onder een O-kentekenplaat (of een gepersonaliseerde kentekenplaat met O-vignet), geldt de datum van de technische keuring als referentiedatum voor de periodieke keuring. Vanaf de 1e technische keuring na 20.05.2018 zal men dus ieder jaar, iedere 2 jaar of iedere 5 jaar moeten gaan, afhankelijk van de ouderdom van het voertuig.

Wat met sommige trage voertuigen?

Sommige trage voertuigen krijgen wel een vrijstelling. Het betreffen land- en bosbouwtrekkers op wielen die ontworpen werden voor een snelheid gelijk of lager dan 40 km/u (categorie Ta) én die ingeschreven zijn onder een O-kentekenplaat. Ook landbouw- en bosbouwtrekkers op rupsbanden (categorie C) en landbouw- en bosbouwaanhangwagens (categorie R) vallen buiten het toepassingsgebied.

Wat met de reeds ingeschreven oldtimers?

Voor de reeds ingeschreven oldtimers, die al voor 20 mei 2018 waren ingeschreven,  geldt een specifieke overgangsregeling. Deze voertuigen zullen nog in 2019 of 2020 een eerste keer naar de keuring moeten gaan.Bij deze voertuigen is de referentiedatum voor de periodieke keuring de dag en maand van de datum van de allereerste inverkeerstelling, zijnde de datum van eerste inschrijving van het voertuig in België of in het buitenland.

De datum van de eerste periodieke keuring wordt concreet als volgt bepaald:

De voertuigen die tussen de 25 en 30 jaar geleden voor het eerst in het verkeer werden gesteld zullen in 2019 naar de keuring moeten vóór de dag waarop ze 26, 27, 28 of 29 jaar geleden in het verkeer zijn gesteld. Dit betekent bijvoorbeeld dat een voertuig dat op 10.10.1990 voor het eerst in het verkeer werd gesteld, vóór 10.10.2019 een 1e keer naar de keuring zal moeten gaan als oldtimer.

De voertuigen die vanaf 30 jaar geleden voor het eerst in het verkeer werden gesteld zullen in 2020 naar de keuring moeten vóór de dag waarop ze 30 jaar geleden in het verkeer zijn gesteld. Dit betekent bijvoorbeeld dat een voertuig dat op 10.10.1980 voor het eerst in het verkeer werd gesteld, vóór 10.10.2020 een 1e keer naar de keuring zal moeten gaan als oldtimer.

Nadien zal de gewone periodiciteit moeten gevolgd worden. Vanaf deze 1e technische keuring in 2019 of 2020 zal men dus ieder jaar, iedere 2 jaar of iedere 5 jaar moeten gaan.

Anderen lazen ook: