Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

17/12/2020

Hoe besliste de Politierechtbank van Brugge over het rijden met een niet-verzekerde aanhangwagen?

Aanhangwagen niet ingeschreven, niet gekeurd en niet verzekerd.

Tijdens een patrouille met een anoniem dienstvoertuig bemerkten twee agenten een lichte vrachtwagen Renault Master op met aanhangwagen van het merk Hapert. De aanhangwagen had een reproductie kentekenplaat hangen. De agenten waren van mening dat de aanhangwagen een MTM had van meer dan 750 kg, en gingen over tot interceptie van het voertuig.

De boorddocumenten van de lichte vrachtwagen bleken in orde te zijn, maar… bij controle van de aanhangwagen stelden de agenten vast dat de aanhangwagen een MTM had van 1.500 kg. De bestuurder kan geen boorddocumenten van de aanhangwagen overhandigen. De aanhangwagen was bovendien niet ingeschreven, gekeurd of verzekerd

De agenten controleerden ook het rijbewijs van de betrokken bestuurder. Blijkbaar had de bestuurder geen geldig rijbewijs voor het besturen van het voertuig mét de betrokken aanhangwagen van méér dan 750 kg. De MTM van het samenstel was meer dan 3.500 kg, waardoor de overtreder houder en drager moest zijn van een rijbewijs categorie B met de vermelding code 96. Deze vermelding (code 96) stond niet op het rijbewijs.

De bestuurder verklaarde dat de aanhangwagen toebehoorde aan zijn vader en bekende de inbreuken. Hij stelde dat hij ervan overtuigd was dat hij met de aanhangwagen kon rijden zoals met een gewone kleine aanhangwagen. De bestuurder zou de aanhangwagen samen met zijn vader volledig in orde stellen.

Gedagvaard voor de o Politierechtbank West-Vlaanderen, Afdeling Brugge.

De bestuurder werd gedagvaard voor de Politierechtbank voor de volgende drie verkeersinbreuken:

  • Als eigenaar van een motorrijtuig, nl. een aanhangwagen, dit rijtuig in het verkeer gebracht te hebben of toegelaten te hebben dat het werd gebracht in het verkeer op de openbare weg of op terreinen, die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen, die het recht hebben om er te komen, zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid, waartoe dit motorrijtuig aanleiding ken geven, gedekt was door een verzekering welke aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst (art 1, 2 par.1, 20, 22 par.1, 24, 28 en 29 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).
  • Een voertuig in het verkeer op de openbare weg te hebben gebracht dat niet was ingeschreven of dat de nummerplaat niet droeg die bij de inschrijving werd toegekend (art. 2 par.1 van het KB van 20 juli 2001, art. 29 §2 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - KB tot coördinatie van 16 maart 1968).
  • Onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat, een volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig op de openbare weg te hebben laten bevinden, dat niet voorzien was van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmen identificatieverslag, technische fiche of een document “Visuele keuring van het voertuig", voor zover deze documenten vereist zijn (artikel 24 par.1, 26 en 81 van het KB van 15 maart 1968, artikel 4 van de wet van 21 juni 1985).
De uitspraak van de o Politierechtbank West-Vlaanderen, Afdeling Brugge?

De Politierechtbank veroordeelde de bestuurder voor de 3 inbreuken tot een totale effectieve geldboete van 1.200 EUR, en een bijdrage in het fonds voor slachtoffers van opzettelijke geweldmisdrijven van 250,00 EUR, en tot de gerechtskosten.

De Politierechtbank heeft geen (gedeeltelijk) uitstel verleend omdat de bestuurder in het verleden reeds een aantal voorgaande veroordelingen had opgelopen inzake overdreven snelheid en rijden met een niet-verzekerd voertuig.