Wij houden niet van middenvakrijders!
Middenvakrijden, net zoals bumperkleven, zou uw grootste ergernis in het verkeer zijn. Tot die conclusie kwam althans Vias (het vroegere BIVV) in 2017. Allerlei politici kondigden op basis van deze resultaten aan dat ze de boetes voor middenvakrijden wilden verhogen. Is het ondertussen ook daadwerkelijk zo ver gekomen? Of is alles bij het oude gebleven...
De ergernis omwille van de langzaam cruisende middenvakrijders is nog steeds niet verdwenen, maar de boetes zijn al verhoogd! Momenteel is middenvakrijden een overtreding van de 2de graad. Politici Vandenput en De Crom (open vld) dienden hiertoe in 2018 een wetsvoorstel in en het voorstel is op 13 februari 2019 goedgekeurd in de Kamercommissie Infrastructuur.
Wat zegt de Wegcode over middenvakrijden?
Willen of niet, u zal steeds rechts rijden! Dat zegt toch de Wet. De Wegcode bepaalt immers dat elke bestuurder verplicht zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet blijven rijden, behalve in een aantal uitzonderingssituaties waarover verder meer. Deze verplichting geldt voor iedere weg, dus ook voor een autosnelweg, en ongeacht het aantal rijstroken dat er op deze weg zijn. De verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechterrand te rijden (en dus op de meest rechtste rijstrook) is een logisch gevolg van de wettelijke verplichting om “links in te halen”.
Voor de middenvakrijders onder ons of zij die mordicus links willen rijden verwijzen we graag naar het betreffende artikel uit de Wegcode:
Art. 9.3.1 van de Wegcode bepaalt: “Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 op te volgen.”
Wat met pleinen en rotondes?
Er zijn in de Wegcode een aantal uitzonderingen opgenomen op de regel dat u als bestuurder steeds rechts dient te rijden. Dit is het geval voor pleinen. Op pleinen is het niet verplicht om zo dicht mogelijk bij de rechterrand te rijden. Deze uitzondering geldt ook op rotondes, tenzij een gedeelte van de weg specifiek voor de bestuurder is voorbehouden, zoals bij fietsen of openbaar vervoer.
Wat met voorsorteerstroken?
Naast de uitzonderingen voor pleinen en rotondes vermeldt art. 9.1.3 van de Wegcode ook de uitzondering in het geval van een verkeersbord F13 en F15, die het mogelijk maken om voor te sorteren.
Binnen of buiten de bebouwde kom: een verschil?
Ook binnen de bebouwde kom mag je vrij je rijstrook kiezen en ben je niet verplicht zo dicht mogelijk bij de rechterrand te rijden. De voorwaarde hier is wel dat de rijstrook “het best aan je bestemming beantwoordt”. Zo mag je binnen de bebouwde kom in een straat met 2 rijstroken in dezelfde richting links blijven rijden als je verderop links moet afslaan.
Verplicht rechts rijden bij druk verkeer of fileverkeer?
Een laatste uitzondering is voorzien “wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt”. Hiermee bedoelt de Wetgever druk verkeer of fileverkeer. In dergelijke situaties mag men in een rijstrook naar keuze rijden.
Welke straf riskeer ik als steevast blijf middenvakrijden?
Normaliter worden inbreuken van de wet door middenvakrijders niet vervolgd en zal u een voorstel voor een onmiddellijke inning ontvangen: voor overtredingen van de 2de graad bedraagt de onmiddellijke inning 116,00 EUR! In geval van minnelijke schikking is dit zelfs 160,00 EUR!
Anderen lazen ook:
Contacteer de advocaten van Verkeerszaken.be
Heeft u vragen over het middenvakrijden of een PV ontvangen? Of heeft u hulp nodig bij het invullen van een antwoordformulier? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met de advocaten van verkeerszaken.be!