Vanaf 3 maart 2022 strengere regels op gsm-gebruik in de wagen: wat moet ik weten?
GSM-gebruik achter het stuur is zeer gevaarlijk en moet men absoluut vermijden, die boodschap lijkt de wetgever te willen verduidelijken met het verstrengen van de regels voor GSM-gebruik achter het stuur.
De oude wegcode (voor maart 2022) stelt dat het verboden is om de gsm in de hand te houden tijdens het rijden. Deze wetgeving dateert echter vanuit de periode waar men de gsm enkel gebruikte om te telefoneren. De op vandaag bestaande smartphones hebben veel meer functionaliteiten, dus moet men de wetgeving daar ook aan aanpassen.
Een veel ruimer toepassingsgebied!
Het toepassingsgebied van de wetgeving verruimt op verschillende vlakken:
Waar vroeger enkel telefoons in de reguliere zin van het woord onder het toepassingsgebied van de wegcode vielen, zal dat vanaf maart 2022 gelden voor elk “mobiel elektronisch apparaat met een scherm”. Op die manier zal men ook het gebruik van bijvoorbeeld tablets en e-readers in de wagen voortaan beboeten.
Het wetsvoorstel sprak daarom over “alle elektronische communicatietoestellen” in de zin van tabletcomputers, laptops, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, spelconsoles, mobile televisies, mediaspelers allerhande…
Toch wijst men tegelijk op de mogelijke discussies die kunnen bestaan bij de nieuwe bewoording. Zo stelde het VIAS instituut in een advies op vraag van de Kamercommissie Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale instellingen (DOC55K1776) inzake het wetsvoorstel dat er altijd voorbeelden zullen zijn van ongewenst gebruik die nog niet onder de voorgestelde formulering vallen, maar ook dat dit niet automatisch een probleem hoeft te zijn. Zij merken daarbij ook op dat het gebruik van elektronische toestellen de komende jaren mogelijk verschuift naar ingebouwde infotainment systemen (zoals Apple Carplay en Android Auto) en wearables zoals smartwatches en smartglasses. Ook advies van de politie wijst op die dubbelzinnigheid. Bijvoorbeeld omwille van het bestaan van portofoons met en zonder scherm, hetzelfde voor e-sigaretten met en zonder scherm. Even dubieus blijft ook het gebruik van een insulinepomp met scherm verbonden aan een smartphone in de wegen.
Raadpleeg hier het volledige document.
Daarnaast beschrijft men ook de verboden handelingen ruimer met de nieuwe wet. Onder het oude recht kon men enkel een boete geven wanneer de bestuurder het toestel (een telefoon) in zijn handen hield. In de nieuwe wet maakt men dit ruimer door te stellen dat “de bestuurder het toestel niet mag gebruiken, vasthouden of manipuleren”. U hoeft het toestel dus helemaal niet meer in de hand te hebben om een boete te kunnen krijgen.
Natuurlijk gebruiken velen onder ons de gsm of tablet als navigatiesysteem of radio. Dat is uiteraard nog steeds mogelijk. Al moet u daarbij voortaan nadenken over de manier waarop u dit doet. Heeft u het toestel niet in de hand maar ligt de telefoon in de middenconsole van de auto, op uw schoot of op de passagierszetel? Dan kunt u op basis van de nieuwe wet een boete krijgen. Dit is echter niet het geval wanneer het toestel in een aangepaste houder zit.
Essentieel is dus dat...
- alle mobiele apparaten met een scherm voortaan vallen onder de regeling (dus niet meer enkel telefoons)
- het niet meer alleen gaat om het vasthouden ervan, maar ook om het gebruiken of manipuleren
- het gebruik van uw gsm of ander toestel als gps of radio enkel nog toegestaan is als het in een aangepaste houder zit
Toch uw GSM gebruiken achter het stuur?
Het gebruik van deze toestellen mag uiteraard wel nog wanneer u geparkeerd of langs de kant van de weg staat.
Let op: ook wanneer u stilstaat, bijvoorbeeld door verkeerslichten of file, is het gebruik nog steeds verboden. Als u stilstaat neemt u immers nog steeds deel aan het verkeer.
Hogere boetes dan in het verleden!
Ook de boetes zijn onder de nieuwe wet verhoogd. Deze overtredingen zijn voortaan gekwalificeerd als overtredingen van de derde graad. De minimale geldboete bij een onmiddellijke inning van dit soort overtredingen bedraagt 174 euro. Wanneer men de zaak doorverwijst naar de politierechtbank liggen de boetes tussen de 240 en 4.000 euro met een mogelijkheid tot het verval van het recht op sturen.
Wat verstaat men onder een 'bestuurder'?
Onder “bestuurder” begrijpt men overigens niet alleen de bestuurder van een auto, bus of vrachtwagen. Ook fietsers en motorrijders zijn aan dezelfde regeling onderworpen.
Kent u Verkeerszaken.be al?
Verkeerszaken.be is een online advocatenkantoor dat enkel verkeerszaken behandelt. Bent u gedagvaard voor de Politierechtbank, dan kan u bij ons terecht voor een state of the art verdediging.
De advocaten van verkeerszaken.be zijn expert op het vlak van verkeersrecht. Uw gemak is onze missie! De bedoeling is dat wij u volledig ontzorgen en uw dossier zo goed mogelijk autonoom afhandelen. U bezorgt ons uw dagvaarding, de gegevens van uw rechtsbijstandsverzekering (zo u deze heeft) en wij regelen verder alles. Wij bespreken met u uw dossier, bereiden dit samen met u voor en doen ons uiterste best om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen.
U kan een beroep doen op verkeerszaken.be voor snelheidsovertredingen, rijden zonder papieren, parkeerboetes, door het rood licht rijden, alcoholintoxicatie, vluchtmisdrijf, ...kortom, voor alle mogelijke verkeersovertredingen.