Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

07/12/2019

Hoe besliste de Politierechtbank van Kortrijk over een snelheidsoverreding begaan in de bebouwde kom?

Geflitst aan een snelheid van 102km/u in de bebouwde kom.

Op een rustige zaterdagmorgen hebben de leiders van de KSA afgesproken op hun terrein om klusjes uit te voeren aan hun lokalen. Een van de leiders rijdt naar de lokale doe-het-zelf-zaak om nog wat materiaal aan te kopen. Omdat er zo goed als niemand op de baan was, liet hij zich verleiden door zijn passagiers om de gaspedaal wat harder in te duwen.

Op een baan met wisselende snelheidsbeperking rijdt hij zonder het goed te beseffen de bebouwde kom binnen aan een véél te hoge snelheid: de arme man wordt geflitst aan een snelheid van maar liefst 102 km/u (na correctie 95,88 km/u).

Gelet op de zéér hoge snelheid krijgt de bestuurder géén voorstel tot betaling van een geldboete toegestuurd. De bestuurder kan zich dus verwachten aan een dagvaarding voor de Politierechtbank.

En...inderdaad...enkele maanden later staat de gerechtsdeurwaarder voor de deur met een dagvaarding voor de Politierechtbank.

Wat is de verkeersinbreuk waarvoor de man zich moet verantwoorden?

De bestuurder werd gedagvaard voor de Politierechtbank West-Vlaanderen, Afdeling Kortrijkvoor de volgende  verkeersinbreuk:

"Als bestuurder van een voertuig op de openbare weg binnen een bebouwde kom de maximum toegelaten snelheid van 50 km/u te hebben overschreden, te weten aan een gecorrigeerde snelheid van 95,88 km/u (vastgestelde snelheid 102 km/u) gereden te hebben(art. 11.1 van het KB van 1 december 1975; art. 29§3  van de wet betreffende de politie over het wegverkeer – KB tot coördinatie van 16 maart 1968)".

Welke straf kreeg men van de Politierechtbank West-Vlaanderen, Afdeling Kortrijk

Omdat de bestuurder, die o.m. pas begonnen was met werken, én nog een blanco strafregister had, werd een geldboete van 300,00 EUR opgelegd en een weekendrijverbod van 21 dagen.

De scout diende wel nog een bijdrage te betalen in het Slachtofferfonds (200,00 EUR) en de gerechtskosten (+/-85,00 EUR).

De man ging niet in beroep.

Lees al onze zéér boeiende (en soms minder boeiende) casussen!
Hoe besliste de Nederlandstalige Politierechtbank Brussel over een snelheidsovertreding van maar liefst 100 km/u waar 50 km/u toegelaten was?
Wegens een uitgelopen middagvergadering kon een dame maar laat vertrekken van haar werk. Hierdoor dreigde ze te laat te komen om haar twee zonen van school af te halen.Binnen de bebouwde kom op de Franklin Rooseveltlaan in Brussel werd zij geflitst tegen een snelheid van 100 km/u. De snelheidsovertreding werd vastgelegd met een flitscamera MESTA 1X00 -210C. De bestuurster kreeg geen aanbod tot minnelijke schikking. Op het antwoordformulier erkende de dame de verkeersinbreuk en lichtte de situatie toe.
Hoe besliste de Politierechtbank van Antwerpen over een alcoholtest na bedrijfsfeestje?
Na een bedrijfsfeest reed een bestuurder naar huis. Aan een kruispunt werd hij door de Politie staande gehouden en gecontroleerd op het gebruik van alcohol en drugs achter het stuur. Hij verklaarde dat hij vijf pinten had gedronken.
Hoe besliste de Politierechtbank van Leuven over Alcoholintoxatie van ten minste 0,35 mg/l ?
Een jong koppel heeft een gezellig avondje thuis. Ze drinken samen wat wijn en kijken naar een film. Na de film merken ze dat er geen bussen meer rijden. De jongen - gentleman die hij is - brengt zijn lief de auto naar huis. Bij een alcoholcontrole wordt hij tegengehouden. De jongeman legt een positieve ademtest af (P). Hij verklaart naar waarheid dat hij een 4-tal glazen wijn heeft gedronken.
Hoe besliste de Politierechtbank van Gent omdat men door het rood licht gereden is?
Door het rood licht gereden? Aan een druk kruispunt met lichten en voorsorteerstroken dient een bestuurder linksaf te slaan. De bestuurder staat in de juiste voorsorteerstrook en is klaar om links af te slaan. Het doorgaande verkeer dat uit de andere richting komt, zorgt er steeds voor dat er maar een aantal voertuigen effectief hun maneuver kunnen uitvoeren.