Neemt u liever telefonisch contact op?

Bel ons op 03 776 94 98, u wordt verbonden met een medewerker van verkeerszaken.be (ma t.e.m. do 9-18u | vr 9-17u).

02/01/2022

Wie is er fan van bumperkleven?

Wat schrijft de wet voor omtrent bumperkleven?

Het woord "bumperkleven" staat niet als dusdanig in de wet, maar het is wel degelijk verboden. Art. 10.1.2° van de Wegcode bepaalt:

“ De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.”

Het is niet vereist dat bumperkleven een ongeval tot gevolg heeft om strafbaar te zijn: van zodra men niet voldoende afstand houdt, kan men reeds een bestraffing oplopen.

Vanaf welke afstand kan men spreken van bumperkleven?

De Wegcode verplicht u om als bestuurder een voldoende veiligheidsafstand te respecteren. Hoeveel deze voldoende veiligheidsafstand bedraagt, preciseert de Wet dan weer niet.  Dit kan ook niet, want de veiligheidsafstand varieert in functie van de gereden snelheid en eveneens ook van het type voertuig. Er zijn wel enkele voorbeelden terug te vinden in de Rechtspraak.  Deze uitspraken zijn uiteraard altijd afhankelijk van de concrete situatie en van de concrete snelheid.

Zo oordeelde het Hof van beroep te Gent op 26.09.1985 dat een afstand van 10 tot 15 meter te weinig is indien u aan een snelheid van 80 km/u zou rijden. Ook het Hof van Beroep te Bergen oordeelde op 02.12.1986 dat de bestuurder die aan een snelheid van 50 km/u rijdt en een afstand van een 20-tal meter laat tussen zijn voertuig en dit van een voorligger, een inbreuk zou begaan op art 10.1.2° Wegcode. Het Hof van Beroep te Gent oordeelde op 15.06.1994 dat het bij ijzel en op een spiegelglad wegdek onverantwoord is een voorligger te volgen op minder dan 30 meter te volgen.

Last night a Dj saved my life!

Als u een voorbeeldige bestuurder wil blijven, zijn er twee gangbare hulpmiddelen om een steeds de juiste veiligheidsafstand te houden.

U kan de veilige afstand bepalen op basis van de snelheid van uw voertuig:

  1. Op droog wegdek geldt de maatstaf van de helft van de snelheidsmeteraanduiding.  Dit wil zeggen dat wanneer u aan 60 km/u rijdt, u op minimum 30 m van de voorligger moet blijven. Wanneer u aan 100 km/u rijdt, blijft u op minimum 50 m, enz.
  2. Op nat wegdek geldt de aanduiding van de snelheidsmeter: 60 m aan 60 km/u, 100 m aan 100 km/u, enz.

Het is echter niet vanzelfsprekend om dit correct in te schatten. Daarom kan u ook een beroep doen op de 2-secondenregel (of 3 seconden bij nat wegdek):

U kiest een duidelijk herkenningspunt langs de weg, bijvoorbeeld een verlichtingspaal.

  • Van zodra uw voorligger de verlichtingspaal voorbijrijdt, telt u 2 seconden
  • Rijdt u ná die 2 seconden zelf voorbij de verlichtingspaal, dan rijdt u op een veilige afstand.

De Vlaamse overheid heeft recent een eigen variant geïntroduceerd op de 2-secondenregel door het tellen van de 2 seconden te vervangen door het zingen van “Last night a dj saved my life”. Het zingen van deze zin uit de gelijknamige discohit duurt 2 seconden.

Mag ik in bepaalde gevallen wel bumperkleven?

Neen!  Er zijn geen uitzonderingen voorzien op bumperkleven! Noch in de wegcode, noch in de rechtspraak zijn er voorbeelden gekend waarin bumperkleven toegelaten werd in bepaalde omstandigheden. 

Zo oordeelde men reeds dat druk verkeer de bestuurder niet vrijstelt van de verplichting om voldoende afstand te houden. Indien er sprake is van zéér druk verkeer op bv. de autosnelweg dienen de bestuurders hun snelheid aan te passen en 'voldoende afstand te houden'. Enkel op deze manier kan men passend reageren op  voorzienbare filevorming met vertraagd verkeer. 

Ook geldt er voor fietsers géén uitzondering. Elke fietser moet ook een veilige afstand in acht nemen. Een fietser die op het punt staat in te rijden 'op het achterwiel van zijn voorganger' en daarvoor bruusk moet uitwijken, handelt in strijd met de bepaling van art. 10.1.2° Wegcode!

Natuurlijk is het toegelaten om in een file een zeer korte veiligheidsafstand in acht te nemen.  Immers, bij stapvoets verkeer kan u veel sneller remmen en bijgevolg rijdt u volstrekt veilig wanneer u dicht achter uw voorligger rijdt. In het kader van filevorming hoeft u dus zeker geen pakweg 30 meter tussen u en uw voorganger laten.

Ook zeker de moeite om te lezen
Wat verstaat men onder onaangepaste snelheid?
Elke bestuurder is verplicht zijn snelheid te regelen in functie van een aantal elementen: de aanwezigheid van andere weggebruikers, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat van de lading van zijn voertuig. Ook betekent dit dat de snelheid geen oorzaak van een ongeval mag zijn of het verkeer mag hinderen.
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over een positieve alcoholtest?
Op kerstdag wordt een gehandicapte man in een rolstoel, opgehaald door een vriend die met hem op restaurant gaat. Ze drinken samen een fles wijn en genieten van de uitgebreide maaltijd. Na het eten nodigt de man de bestuurder uit voor een drankje bij hem thuis. In tegenstelling tot wat u zou verwachten, bleef het bij dat ene drankje. Het tweede drankje slaat de bestuurder af met de boodschap “als ik nog iets drink en ze houden me tegen, dan hang ik er aan”.
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid?
Het verval van het recht tot sturen wegens lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid is een beveiligingsmaatregel die naast de uitgesproken straf moet worden uitgesproken. (Art. 42 wegverkeerswet).
Hoe besliste de Politierechtbank van Dendermonde over dronkenschap en rijden zonder rijbewijs.
Dronken rijden tijdens een rijverbod? Spijtig genoeg gebeurt het. Wat zijn de straffen die een Politierechtbank oplegt wanneer je spijts verval met de auto rijdt en bovendien te veel gedronken hebt?